Hoe betrouwbaar zijn elektrische vrachtwagens in de praktijk?

Leestijd: 3 minuten

Voor veel transportbedrijven blijft betrouwbaarheid een doorslaggevende factor bij de overstap naar elektrisch rijden. Hoe zit het met actieradius in de winter? Hoe vaak moet je laden? En hoe presteren elektrische trucks onder zware omstandigheden zoals bouwtransport of lange afstanden?

In dit artikel kijken we naar de praktijkervaringen met elektrische vrachtwagens. Wat zeggen vervoerders, leveranciers en tests? En hoe betrouwbaar zijn deze voertuigen écht in het dagelijkse gebruik?

Minder bewegende delen, minder onderhoud

Elektrische aandrijving is technisch eenvoudiger dan een dieselmotor:

  • Geen versnellingsbak of uitlaat
  • Minder slijtagegevoelige onderdelen (zoals turbo, olie, brandstofsysteem)
  • Regeneratief remmen vermindert slijtage aan remmen

Dit betekent:

  • Minder kans op mechanische storingen
  • Lagere onderhoudskosten (tot 30–50% lager dan diesel)

Hoe zit het met actieradius en laadtijd?

De meeste elektrische trucks hebben een praktische actieradius van 200 tot 400 km per dag, afhankelijk van belading, route en rijstijl.

Factoren die actieradius beïnvloeden:

  • Belading: volle oplegger = hoger verbruik
  • Temperatuur: bij vrieskou verlies je 10–30% bereik
  • Snelheid en rijgedrag

Laadtijd hangt af van het laadvermogen:

  • AC laden (22–44 kW): geschikt voor nachtelijk laden
  • DC snelladen (150–350 kW): ideaal voor tussenladingen of intensieve inzet

Prestaties in de praktijk

Volgens recente praktijktests en ervaringen:

  • Elektrische trucks rijden rustiger en soepeler, vooral in stadsverkeer
  • Hellingen en zware ladingen zijn geen probleem dankzij hoog koppel
  • Betrouwbaarheid is hoog, met weinig uitval of technische problemen
  • Chauffeurs waarderen het comfort, de stilte en de directe aandrijving

 

Uit een TNO-pilot (2024) met 50 e-trucks in stedelijke distributie bleek:

  • 98,5% beschikbaarheid (net zo hoog als diesel)
  • Gemiddeld 240 km per dag, met één laadmoment
  • Positieve waardering door chauffeurs en planners

Zijn er aandachtspunten?

  • Plannen is belangrijker: je moet vooraf rekening houden met laadmomenten en routes
  • Laadinfrastructuur moet op orde zijn: storingen of beperkte toegang kunnen vertraging veroorzaken
  • Seizoensinvloeden: in de winter daalt de actieradius; daar moet je operationeel rekening mee houden

Wat zeggen vervoerders zelf?

“We hebben nu zes elektrische trekkers rijden in de regio. Ze draaien zonder problemen, maar planning is key.” — regiovervoerder (bron: TLN)

“Onze bakwagens doen distributie in de stad. Chauffeurs willen niet meer terug naar diesel.” — logistiek dienstverlener (bron: evofenedex)

Volgens het NEPTUNUS-project (EU): e-trucks in de bouwlogistiek presteren betrouwbaar, mits goed gepland en geladen

Conclusie

Elektrische vrachtwagens zijn in de praktijk zeer betrouwbaar, mits goed ingepland en ondersteund met passende laadinfra. Technisch gezien hebben ze minder storingsbronnen dan dieselvoertuigen, en de operationele inzet is inmiddels op vele plekken bewezen.

Wil je weten of elektrische trucks ook voor jouw ritten betrouwbaar inzetbaar zijn? Vraag een routeanalyse of praktijkscan aan via ZET.

 

Inhoudsopgave

Lees meer...

De transportsector staat voor grote veranderingen door strengere Europese regelgeving en maatschappelijke druk. Veel bedrijven zitten met vragen: welke technologie past het best, wat is het juiste investeringsmoment, en hoe wordt de bedrijfsvoering het minst verstoord?
De transitie naar zero-emission wegtransport gaat sneller dan velen denken. Volgens recente inzichten van truckfabrikanten wordt verwacht dat in 2030 al circa 75% van alle nieuwe zware vrachtwagens (N3, >12t) in Duitsland emissievrij of laag-emissie zal zijn. Deze trend zet zich ook in Nederland voort.
De transitie naar elektrische vrachtwagens biedt kansen op duurzaamheid en efficiëntie, maar brengt ook financiële uitdagingen met zich mee. Subsidies zijn onmisbaar, maar het subsidielandschap is complex. Deze gids helpt transportbedrijven door de wirwar van AanZET, EIA, MIA, SSEB, SPULA en SPRILA.
No Cure, no pay

Waarom kiezen voor ZET?

ZET helpt bij de verduurzaming van je wagenpark– we maken het ook écht voordelig.
Wij regelen alles van aanvraag tot beschikking

Klaar om te besparen?

Laat je investering in laadinfrastructuur renderen met hulp van ZET. Neem contact met ons op. Samen maken we je bedrijf klaar voor de toekomst van transport.
ZET kijkt verder dan alleen de subsidie...

Erik weet wat technisch kan. Mathijs wat financieel slim is. Die combinatie levert méér op dan subsidie alleen – want een verkeerd geplaatste lader of gemiste verzwaring kost je later een vermogen.

Stuur een bericht

Geen formulierfestijn. Geen powerpoints. Gewoon een goed telefoongesprek met iemand die weet waar hij het over heeft.

Over trucks, subsidies, laden of hoe je nú al stappen zet naar een slimmer wagenpark. Helder advies. Zonder gedoe. Maar met een vleugje Noord-Hollandse nuchterheid.

Bel of WhatsApp

Erik van der Eng