Hoe snel gaat de transitie naar elektrische vrachtwagens?

Leestijd: 2 minuten

De visie van truckfabrikanten op zero-emission transport

De transitie naar zero-emission wegtransport gaat sneller dan velen denken. Volgens recente inzichten van truckfabrikanten wordt verwacht dat in 2030 al circa 75% van alle nieuwe zware vrachtwagens (N3, >12t) in Duitsland emissievrij of laag-emissie zal zijn. Deze trend zet zich ook in Nederland voort.

Batterij-elektrisch als dominante technologie

  • BETs (Batterij Elektrische Trucks): Verwacht aandeel: 48% in 2030
  • Dominant in langeafstand én regionaal vervoer
  • Standaardisatie van MCS (Megawatt Charging System) versnelt adoptie
  • BETs zijn technisch klaar voor grootschalige inzet

Waterstof als aanvulling

  • H2-ICE & FCEV: Samen bijna 20% marktaandeel verwacht in 2030
  • H2-ICE komt waarschijnlijk eerder op de markt dan FCEV
  • Waterstofverbrandingsmotor wordt nu ook erkend als zero-emission
  • Vooral kansrijk voor zwaardere toepassingen en gebieden zonder goede stroominfrastructuur

Technologie in ontwikkeling

  • Batterijverbetering: Jaarlijkse stijging energiedichtheid (+5%), kostendaling (-10-15% per 3-4 jaar)
  • LFP-batterijen: Veilig, duurzaam en goedkoper, maar met lagere energiedichtheid
  • Solid-state batterijen: Kansrijk op lange termijn (na 2030)

Megawatt Charging als versneller

  • MCS-laadsysteem: Cruciaal voor inzet op lange afstanden
  • Trucks met MCS-ondersteuning vanaf 2025 verwacht
  • Vermindert stilstand, maakt efficiëntie vergelijkbaar met diesel

Praktische aandachtspunten voor transporteurs

  • Investeer in laadinfrastructuur op depot
  • Volg marktintroducties MCS-compatibele trucks
  • Houd rekening met subsidieontwikkelingen
  • Kijk niet alleen naar aanschafprijs, maar naar totale kosten (TCO)

Conclusie

De transitie naar zero-emission zwaar wegtransport is onomkeerbaar en versnelt. BETs voeren de boventoon, maar waterstoftechnologieën winnen terrein. Met de komst van MCS en voortdurende batterijontwikkeling wordt de overstap steeds aantrekkelijker. Transportbedrijven die nu strategisch plannen, zijn straks klaar voor emissievrij vervoer.

Veelgestelde vragen

Wat is de dominante technologie in 2030? Batterij-elektrisch, met ~48% marktaandeel in nieuwe registraties.

Komt waterstof ook echt van de grond? Ja, vooral H2-ICE. Samen met FCEV verwacht men bijna 20% marktaandeel.

Wanneer starten trucks met MCS-laden? Vanaf 2025 zijn de eerste MCS-trucks beschikbaar.

Worden batterijen snel beter? Ja, er is gestage verbetering in energiedichtheid, levensduur en kostprijs. Solid-state komt na 2030.

Voor advies op maat over strategie en laadinfrastructuur: neem contact op met ZET.

Inhoudsopgave

Lees meer...

De transportsector staat voor grote veranderingen door strengere Europese regelgeving en maatschappelijke druk. Veel bedrijven zitten met vragen: welke technologie past het best, wat is het juiste investeringsmoment, en hoe wordt de bedrijfsvoering het minst verstoord?
De transitie naar elektrische vrachtwagens biedt kansen op duurzaamheid en efficiëntie, maar brengt ook financiële uitdagingen met zich mee. Subsidies zijn onmisbaar, maar het subsidielandschap is complex. Deze gids helpt transportbedrijven door de wirwar van AanZET, EIA, MIA, SSEB, SPULA en SPRILA.
De betrouwbaarheid en schaalbaarheid van het laadplein bepaalt het succes van de overstap naar elektrisch transport. Een verkeerd ontworpen infrastructuur leidt tot hoge kosten, stilstand en frustratie. Het laadplein is geen kostenpost, maar het kloppend hart van de nieuwe operatie.
No Cure, no pay

Waarom kiezen voor ZET?

ZET helpt bij de verduurzaming van je wagenpark– we maken het ook écht voordelig.
Wij regelen alles van aanvraag tot beschikking

Klaar om te besparen?

Laat je investering in laadinfrastructuur renderen met hulp van ZET. Neem contact met ons op. Samen maken we je bedrijf klaar voor de toekomst van transport.
ZET kijkt verder dan alleen de subsidie...

Erik weet wat technisch kan. Mathijs wat financieel slim is. Die combinatie levert méér op dan subsidie alleen – want een verkeerd geplaatste lader of gemiste verzwaring kost je later een vermogen.

Stuur een bericht

Geen formulierfestijn. Geen powerpoints. Gewoon een goed telefoongesprek met iemand die weet waar hij het over heeft.

Over trucks, subsidies, laden of hoe je nú al stappen zet naar een slimmer wagenpark. Helder advies. Zonder gedoe. Maar met een vleugje Noord-Hollandse nuchterheid.

Bel of WhatsApp

Erik van der Eng