Hoeveel laadvermogen heeft mijn wagenpark nodig?

Leestijd: 3 minuten

Voor transportbedrijven die overgaan op elektrische trucks is het essentieel om vooraf goed na te denken over het benodigde laadvermogen. Te weinig capaciteit betekent vertraging en stilstand, te veel leidt tot onnodige kosten. Maar hoe bepaal je wat jouw wagenpark nodig heeft?

In dit artikel leggen we uit hoe je het benodigde laadvermogen inschat. We bespreken factoren als rijprofiel, stilstand, laadsnelheid en toekomstbestendigheid.

Waarom is dit belangrijk?

De laadinfra bepaalt voor een groot deel de betrouwbaarheid van je elektrische vloot. Een te kleine installatie leidt tot wachttijden en inefficiëntie. Maar ook overdimensioneren is niet wenselijk: het verhoogt je investeringskosten en vraagt mogelijk om een zwaardere netaansluiting.

Met een goede berekening voorkom je beide situaties.

Stap 1: Hoeveel voertuigen en welk type?

  • Aantal trucks: Hoeveel voertuigen wil je nu én straks elektrisch laden?
  • Laadvermogen per voertuig: Licht elektrische truck (bijv. 50-75 kW) of zwaar materieel (150-350 kW)?

📊 Voorbeeld:

  • 3 middelzware trucks: 3 x 75 kW = 225 kW (theoretisch totaal)
  • Maar: je laadt niet altijd alle voertuigen tegelijk, en vaak met een lager vermogen

Stap 2: Rij- en laadprofiel

Hoe ziet je werkdag eruit?

  • Laden ‘s nachts op het depot?
  • Of tussendoor laden overdag tussen ritten?
  • Hoeveel kilometers per dag?

👉 Een truck die 200 km per dag rijdt en ‘s nachts 8 uur stilstaat, heeft minder laadsnelheid nodig dan een truck die meerdere keren per dag moet bijladen.

Stap 3: Praktische factoren

  • Beschikbare netcapaciteit: Hoeveel vermogen is er op locatie aanwezig?
  • Toekomstig gebruik: Groei van het wagenpark? Integratie met PV/batterijopslag?
  • Laadstrategie: Individueel laden of via load balancing? (zie ons artikel hierover)

Stap 4: Rekenvoorbeeld

Stel je hebt 5 elektrische trucks, elk met een batterij van 300 kWh. Ze rijden gemiddeld 200 km per dag, en gebruiken ca. 1,2 kWh/km = 240 kWh per dag per truck.

Laadbehoefte per nacht:

  • 5 trucks x 240 kWh = 1.200 kWh
  • Nachtladen van 10 uur: 1.200 kWh / 10 uur = 120 kW continu vermogen nodig

Met dynamische load balancing en nachtelijke spreiding kun je dus volstaan met een aansluiting van 125-150 kW, mits goed gemanaged.

Tools en ondersteuning

Er zijn rekentools beschikbaar, maar de praktijk is vaak complexer. Een energiescan of laadstrategie-advies biedt uitkomst. Daarmee krijg je inzicht in:

  • Laadbehoefte per voertuig
  • Slimme verdeling over tijd
  • Kosten en subsidies

Conclusie

Het bepalen van je laadvermogen is maatwerk. Het hangt af van je ritten, planning, het type voertuigen en je netaansluiting. Wie hierin slimme keuzes maakt, voorkomt wachttijd én onnodige kosten.

ZET helpt transportbedrijven bij het opstellen van een laadinfrastructuurplan op maat. Vraag een quickscan aan en krijg snel inzicht in je laadbehoefte.

Inhoudsopgave

Lees meer...

De transportsector staat voor grote veranderingen door strengere Europese regelgeving en maatschappelijke druk. Veel bedrijven zitten met vragen: welke technologie past het best, wat is het juiste investeringsmoment, en hoe wordt de bedrijfsvoering het minst verstoord?
De transitie naar zero-emission wegtransport gaat sneller dan velen denken. Volgens recente inzichten van truckfabrikanten wordt verwacht dat in 2030 al circa 75% van alle nieuwe zware vrachtwagens (N3, >12t) in Duitsland emissievrij of laag-emissie zal zijn. Deze trend zet zich ook in Nederland voort.
De transitie naar elektrische vrachtwagens biedt kansen op duurzaamheid en efficiëntie, maar brengt ook financiële uitdagingen met zich mee. Subsidies zijn onmisbaar, maar het subsidielandschap is complex. Deze gids helpt transportbedrijven door de wirwar van AanZET, EIA, MIA, SSEB, SPULA en SPRILA.
No Cure, no pay

Waarom kiezen voor ZET?

ZET helpt bij de verduurzaming van je wagenpark– we maken het ook écht voordelig.
Wij regelen alles van aanvraag tot beschikking

Klaar om te besparen?

Laat je investering in laadinfrastructuur renderen met hulp van ZET. Neem contact met ons op. Samen maken we je bedrijf klaar voor de toekomst van transport.
ZET kijkt verder dan alleen de subsidie...

Erik weet wat technisch kan. Mathijs wat financieel slim is. Die combinatie levert méér op dan subsidie alleen – want een verkeerd geplaatste lader of gemiste verzwaring kost je later een vermogen.

Stuur een bericht

Geen formulierfestijn. Geen powerpoints. Gewoon een goed telefoongesprek met iemand die weet waar hij het over heeft.

Over trucks, subsidies, laden of hoe je nú al stappen zet naar een slimmer wagenpark. Helder advies. Zonder gedoe. Maar met een vleugje Noord-Hollandse nuchterheid.

Bel of WhatsApp

Erik van der Eng