Hier delen we onze kennis en kunde

Kennisartikelen

ZET helpt transportbedrijven bij de overstap naar elektrische vrachtwagens en laadinfrastructuur. Geen theoretisch advies, maar concrete begeleiding met oog voor techniek, financiën en operatie.

De transportsector staat voor grote veranderingen door strengere Europese regelgeving en maatschappelijke druk. Veel bedrijven zitten met vragen: welke technologie past het best, wat is het juiste investeringsmoment, en hoe wordt de bedrijfsvoering het minst verstoord?
De transitie naar zero-emission wegtransport gaat sneller dan velen denken. Volgens recente inzichten van truckfabrikanten wordt verwacht dat in 2030 al circa 75% van alle nieuwe zware vrachtwagens (N3, >12t) in Duitsland emissievrij of laag-emissie zal zijn. Deze trend zet zich ook in Nederland voort.
De transitie naar elektrische vrachtwagens biedt kansen op duurzaamheid en efficiëntie, maar brengt ook financiële uitdagingen met zich mee. Subsidies zijn onmisbaar, maar het subsidielandschap is complex. Deze gids helpt transportbedrijven door de wirwar van AanZET, EIA, MIA, SSEB, SPULA en SPRILA.
De betrouwbaarheid en schaalbaarheid van het laadplein bepaalt het succes van de overstap naar elektrisch transport. Een verkeerd ontworpen infrastructuur leidt tot hoge kosten, stilstand en frustratie. Het laadplein is geen kostenpost, maar het kloppend hart van de nieuwe operatie.
Elektrische vrachtwagens hebben enorme accupakketten. Laden met standaard snelladers duurt te lang voor de logistieke praktijk. MCS maakt laden tot 3,75 MW mogelijk – essentieel voor langeafstandstransport.
Voor transporteurs die overstappen op elektrisch rijden is het essentieel om inzicht te hebben in de benodigde stroomaansluiting. Lees hier hoe je de berekening maakt.
De overstap naar elektrisch vrachtvervoer brengt meer met zich mee dan de aanschaf van voertuigen. De aanleg van een toekomstbestendig en kostenefficiënt laadplein is essentieel voor een succesvolle transitie. In dit rapport analyseren we de totale kostenstructuur van laadpleinen voor zwaar transport: van investeringskosten (CAPEX) tot operationele kosten (OPEX).
Vanaf 2025 voeren steeds meer Nederlandse steden een zero-emissiezone in. Voor transportbedrijven betekent dat: elektrische of waterstoftrucks worden geen optie meer, maar noodzaak. Maar een emissieloze vrachtwagen is in aanschaf fors duurder dan een dieselvariant. Precies daarom is er de AanZET-subsidie. Deze overheidssubsidie vergoedt een aanzienlijk deel van de meerkosten, zodat de overstap naar duurzaam vervoer ook financieel aantrekkelijk wordt.
Wil je investeren in laadinfra, zonnepanelen of energieopslag voor je transportbedrijf? Dan kun je mogelijk gebruikmaken van de subsidie EIA (Energie-investeringsaftrek). Deze fiscale regeling biedt ondernemers in 2025 tot 40% extra aftrek op energiezuinige investeringen.
Vanaf 1 januari 2025 voeren verschillende Nederlandse gemeenten zogeheten Zero Emission Zones (ZE-zones) in voor stadslogistiek. In deze zones mogen alleen uitstootvrije bestel- en vrachtauto's rijden. Wat betekent dit concreet voor jouw wagenpark, leveringen en klanten? En hoe kun je je hierop voorbereiden?
De overstap naar elektrische trucks vraagt om meer dan alleen andere voertuigen. Ook de energievoorziening moet anders ingericht worden. Veel bedrijven onderzoeken inmiddels hoe ze hun eigen laadinfrastructuur kunnen combineren met zonnepanelen en batterijopslag. Dit biedt kansen: lagere energiekosten, meer grip op je energievoorziening, en een bijdrage aan verduurzaming
Steeds meer transportbedrijven stappen over op elektrische trucks. Maar bij het realiseren van laadinfrastructuur loopt men tegen een veelvoorkomend probleem aan: een te beperkte netaansluiting. In veel regio’s zit het stroomnet aan zijn maximale capaciteit. Wat zijn dan je opties?
Transportbedrijven die overstappen op elektrische trucks, krijgen onvermijdelijk te maken met de inrichting van een laadinfrastructuur. Daarbij duikt steeds vaker de term 'load balancing' op. Maar wat houdt dat precies in?
Voor transportbedrijven die overgaan op elektrische trucks is het essentieel om vooraf goed na te denken over het benodigde laadvermogen. Te weinig capaciteit betekent vertraging en stilstand, te veel leidt tot onnodige kosten. Maar hoe bepaal je wat jouw wagenpark nodig heeft?
Zelf laadinfra aanleggen geeft je controle, lagere kosten en koppelkansen met eigen stroom. Maar let op: techniek, netcapaciteit, vergunningen en subsidies vragen om een doordachte aanpak. Dit artikel zet alle stappen en aandachtspunten op een rij.
De overstap naar elektrisch vervoer roept bij veel transportbedrijven de vraag op: hoe pak ik dit financieel en praktisch aan? Moet ik direct elektrische trucks aanschaffen? Of zijn er ook andere routes, zoals leasen of het ombouwen van bestaande voertuigen?
Voor veel transportbedrijven blijft betrouwbaarheid een doorslaggevende factor bij de overstap naar elektrisch rijden. Hoe zit het met actieradius in de winter? Hoe vaak moet je laden? En hoe presteren elektrische trucks onder zware omstandigheden zoals bouwtransport of lange afstanden?
De actieradius – het aantal kilometers dat een elektrische truck op één acculading rijdt – is een van de meest besproken onderwerpen bij de overstap naar zero-emissie vervoer. Maar hoeveel kilometer haal je in de praktijk écht? En belangrijker nog: hoe kun je de actieradius positief beïnvloeden?
De keuze voor de juiste elektrische vrachtwagen hangt sterk af van het soort werk dat je doet. Een bakwagen voor stadsdistributie stelt heel andere eisen dan een trekker voor internationaal vervoer of een kraanwagen in de bouw. Welke e-truck past bij jouw inzet? En waar moet je op letten bij de selectie?
No Cure, no pay

Waarom kiezen voor ZET?

ZET helpt bij de verduurzaming van je wagenpark– we maken het ook écht voordelig.
Wij regelen alles van aanvraag tot beschikking

Klaar om te besparen?

Laat je investering in laadinfrastructuur renderen met hulp van ZET. Neem contact met ons op. Samen maken we je bedrijf klaar voor de toekomst van transport.
ZET kijkt verder dan alleen de subsidie...

Erik weet wat technisch kan. Mathijs wat financieel slim is. Die combinatie levert méér op dan subsidie alleen – want een verkeerd geplaatste lader of gemiste verzwaring kost je later een vermogen.

Stuur een bericht

Geen formulierfestijn. Geen powerpoints. Gewoon een goed telefoongesprek met iemand die weet waar hij het over heeft.

Over trucks, subsidies, laden of hoe je nú al stappen zet naar een slimmer wagenpark. Helder advies. Zonder gedoe. Maar met een vleugje Noord-Hollandse nuchterheid.

Bel of WhatsApp

Erik van der Eng