Laden op eigen terrein: wat komt erbij kijken?

Leestijd: 3 minuten

Voor veel transportbedrijven is laden op eigen terrein de meest logische en efficiënte oplossing. Je hebt controle over het moment van laden, geen wachttijd bij publieke laadpunten en je kunt slim gebruikmaken van je eigen stroom (bijvoorbeeld via zonnepanelen). Maar wat komt er allemaal bij kijken?

In dit artikel lees je wat je moet regelen en waar je op moet letten als je zelf laadinfrastructuur wilt aanleggen op je bedrijfs- of distributielocatie.

Waarom kiezen voor laden op eigen terrein?

  • Eigen regie: je bepaalt zelf wie, wanneer en hoe er wordt geladen
  • Lagere kosten: je betaalt geen publieke laadtarieven
  • Meer zekerheid: geen afhankelijkheid van beschikbaarheid op openbare laadplekken
  • Koppelkansen: integratie met zonnepanelen, batterijopslag, energiemanagement

Wat zijn de technische vereisten?

  • Laadpunten: geschikt voor zwaar materieel? (DC-laders vanaf 150 kW)
  • Aansluitvermogen: is je netaansluiting toereikend voor meerdere voertuigen tegelijk?
  • Energiemanagement: slimme sturing (EMS, load balancing) is vaak nodig
  • Ruimte: fysieke plek op terrein met voldoende manoeuvreerruimte en veiligheid
  • Toegang: zijn laadpunten beveiligd? Wie mag er laden?

Stappenplan voor eigen laadinfrastructuur

  1. Energiescan en behoeftebepaling
    • Aantal voertuigen
    • Laadmomenten (dag/nacht)
    • Verwachte groei van het wagenpark
  2. Locatieonderzoek
    • Is er voldoende ruimte en veilige toegang tot laadzones?
    • Zijn er beperkingen door ondergrond, kabeltracés of vergunningen?
  3. Technisch ontwerp
    • Aantal en type laders
    • Slimme aansturing (EMS)
    • Eventueel integratie met zonnepanelen/batterijen
  4. Vergunningen en netbeheer
    • Mogelijk melding bij gemeente of aanvraag omgevingsvergunning
    • Capaciteitsaanvraag bij netbeheerder (let op: wachttijd mogelijk)
  5. Realisatie en onderhoud
    • Installatie door erkend installateur
    • Regelmatig onderhoud en software-updates

Wat zijn de kosten?

Kosten zijn afhankelijk van:

  • Type en aantal laadpunten (AC of DC)
  • Grond- en graafwerkzaamheden
  • Eventuele verzwaring van de netaansluiting
  • EMS en koppeling met PV of batterijopslag

Voorbeeldindicatie:

  • AC-lader 22 kW: €2.000 – €4.000
  • DC-lader 150 kW: €20.000 – €40.000 (exclusief installatie)

Zijn er subsidies?

Ja, onder andere:

  • EIA en MIA: voor investeringen in energie-infrastructuur
  • SPULA: voor publieke of semi-publieke laadoplossingen, inclusief batterijopslag
  • SEBA: voor de aanschaf van elektrische trucks

📄 Zie ook: RVO – Laadinfrastructuur

Praktische tips

  • Begin ruim op tijd met plannen. Capaciteitsuitbreiding kan 1 tot 2 jaar duren.
  • Houd rekening met brandveiligheid, verkeersstromen en manoeuvreerruimte.
  • Kies voor schaalbare oplossingen die meegroeien met je vloot.
  • Betrek je installateur of adviseur vroegtijdig voor subsidieadvies.

Conclusie

Zelf laden op je eigen terrein biedt veel voordelen, maar vraagt ook om een goede voorbereiding. Techniek, ruimte, energievoorziening en vergunningen moeten op elkaar afgestemd worden. Begin op tijd en werk samen met een ervaren partner.

ZET helpt transportbedrijven met ontwerp, subsidieadvies en realisatie van laadinfra op eigen terrein. Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

 

Inhoudsopgave

Lees meer...

De transportsector staat voor grote veranderingen door strengere Europese regelgeving en maatschappelijke druk. Veel bedrijven zitten met vragen: welke technologie past het best, wat is het juiste investeringsmoment, en hoe wordt de bedrijfsvoering het minst verstoord?
De transitie naar zero-emission wegtransport gaat sneller dan velen denken. Volgens recente inzichten van truckfabrikanten wordt verwacht dat in 2030 al circa 75% van alle nieuwe zware vrachtwagens (N3, >12t) in Duitsland emissievrij of laag-emissie zal zijn. Deze trend zet zich ook in Nederland voort.
De transitie naar elektrische vrachtwagens biedt kansen op duurzaamheid en efficiëntie, maar brengt ook financiële uitdagingen met zich mee. Subsidies zijn onmisbaar, maar het subsidielandschap is complex. Deze gids helpt transportbedrijven door de wirwar van AanZET, EIA, MIA, SSEB, SPULA en SPRILA.
No Cure, no pay

Waarom kiezen voor ZET?

ZET helpt bij de verduurzaming van je wagenpark– we maken het ook écht voordelig.
Wij regelen alles van aanvraag tot beschikking

Klaar om te besparen?

Laat je investering in laadinfrastructuur renderen met hulp van ZET. Neem contact met ons op. Samen maken we je bedrijf klaar voor de toekomst van transport.
ZET kijkt verder dan alleen de subsidie...

Erik weet wat technisch kan. Mathijs wat financieel slim is. Die combinatie levert méér op dan subsidie alleen – want een verkeerd geplaatste lader of gemiste verzwaring kost je later een vermogen.

Stuur een bericht

Geen formulierfestijn. Geen powerpoints. Gewoon een goed telefoongesprek met iemand die weet waar hij het over heeft.

Over trucks, subsidies, laden of hoe je nú al stappen zet naar een slimmer wagenpark. Helder advies. Zonder gedoe. Maar met een vleugje Noord-Hollandse nuchterheid.

Bel of WhatsApp

Erik van der Eng