Slim laden met load balancing: wat is het en wanneer heb ik het nodig?

Leestijd: 3 minuten

Transportbedrijven die overstappen op elektrische trucks, krijgen onvermijdelijk te maken met de inrichting van een laadinfrastructuur. Daarbij duikt steeds vaker de term ‘load balancing’ op. Maar wat houdt dat precies in? En wanneer is het verstandig of zelfs noodzakelijk om slim laden toe te passen?

In dit artikel leggen we uit wat load balancing is, hoe het werkt in de praktijk en welke voordelen het biedt – zeker als je netcapaciteit beperkt is.

Wat is load balancing?

Load balancing is een slimme manier om het beschikbare elektrisch vermogen optimaal te verdelen over meerdere laadpunten. Zo voorkom je overbelasting van je netaansluiting én benut je de beschikbare capaciteit zo efficiënt mogelijk.

Er zijn grofweg twee vormen:

  • Statisch laden: elk laadpunt krijgt een vaste maximale capaciteit toegewezen.
  • Dynamisch laden: het systeem monitort realtime hoeveel vermogen er beschikbaar is, en verdeelt dat over de voertuigen die op dat moment laden.

Waarom is load balancing belangrijk?

Zonder load balancing kunnen te veel ladende voertuigen tegelijk je aansluiting overbelasten. Het gevolg: stoppen van het laden of zelfs het uitvallen van systemen.

Met slim laden voorkom je dit en kun je méér voertuigen laden op dezelfde aansluiting, zonder dat je meteen je netcapaciteit moet verhogen.

⚡ Voorbeeld: Heb je een aansluiting van 250 kW en vier trucks die elk 150 kW kunnen laden? Zonder load balancing kun je er slechts 1 tegelijk laden. Met dynamische load balancing kun je het vermogen verdelen en meerdere tegelijk laden op lager vermogen.

Hoe werkt load balancing technisch?

Een energiemanagementsysteem (EMS) stuurt de verdeling van het vermogen. Dit systeem kan:

  • Rekening houden met het actuele verbruik van het hele bedrijf (bijv. kantoor, koeling, verlichting)
  • Prioriteiten instellen (bijv. eerst trekker A laden, dan pas B)
  • Beperken op tijd (bijv. alles moet ‘s nachts klaar zijn)
  • Integreren met zonnepanelen en batterijopslag

Vaak wordt dit gecombineerd met slimme laadpalen die deze aansturing ondersteunen.

Wanneer heb je load balancing nodig?

  • Als je meerdere laadpunten wilt gebruiken op een beperkte netaansluiting
  • Als je de kosten van een zwaardere aansluiting wilt vermijden
  • Als je piekbelasting wilt verlagen (en zo de netbeheerderstoeslag beperkt)
  • Als je wilt integreren met eigen opwek (PV) of batterijopslag

Wat zijn de voordelen voor transportbedrijven?

  • Meer trucks laden met hetzelfde vermogen
  • Lagere kosten: geen (of minder snel) verzwaring nodig
  • Betere benutting van eigen zonne-energie of batterijopslag
  • Meer grip op energiegebruik en planningen

💡 Combineer je load balancing met batterijopslag, dan kun je in daluren laden en tijdens pieken ontladen. Dit heet peak shaving, en is een krachtig middel tegen netcongestie.

Wat kost het en zijn er subsidies?

Load balancing zelf is softwarematig en onderdeel van een EMS of laadmanagementsysteem. Kosten zijn afhankelijk van:

  • Aantal laadpunten
  • Integratie met bestaande systemen
  • Monitoring of cloudoplossingen

Subsidies:

  • EIA en MIA: voor EMS en slimme laadinfra
  • SPULA: voor publieke of semipublieke toepassingen

📄 Zie ook: RVO over slimme laadinfrastructuur

Conclusie

Load balancing is essentieel voor elk transportbedrijf dat meerdere elektrische trucks wil laden zonder direct z’n netcapaciteit te verhogen. Door slim met je vermogen om te gaan, kun je kosten besparen, meer voertuigen inzetten en sneller verduurzamen.

Wil je weten of load balancing voor jouw locatie rendabel is? Vraag een vrijblijvende quickscan aan bij ZET en ontdek je mogelijkheden.

 

Inhoudsopgave

Lees meer...

De transportsector staat voor grote veranderingen door strengere Europese regelgeving en maatschappelijke druk. Veel bedrijven zitten met vragen: welke technologie past het best, wat is het juiste investeringsmoment, en hoe wordt de bedrijfsvoering het minst verstoord?
De transitie naar zero-emission wegtransport gaat sneller dan velen denken. Volgens recente inzichten van truckfabrikanten wordt verwacht dat in 2030 al circa 75% van alle nieuwe zware vrachtwagens (N3, >12t) in Duitsland emissievrij of laag-emissie zal zijn. Deze trend zet zich ook in Nederland voort.
De transitie naar elektrische vrachtwagens biedt kansen op duurzaamheid en efficiëntie, maar brengt ook financiële uitdagingen met zich mee. Subsidies zijn onmisbaar, maar het subsidielandschap is complex. Deze gids helpt transportbedrijven door de wirwar van AanZET, EIA, MIA, SSEB, SPULA en SPRILA.
No Cure, no pay

Waarom kiezen voor ZET?

ZET helpt bij de verduurzaming van je wagenpark– we maken het ook écht voordelig.
Wij regelen alles van aanvraag tot beschikking

Klaar om te besparen?

Laat je investering in laadinfrastructuur renderen met hulp van ZET. Neem contact met ons op. Samen maken we je bedrijf klaar voor de toekomst van transport.
ZET kijkt verder dan alleen de subsidie...

Erik weet wat technisch kan. Mathijs wat financieel slim is. Die combinatie levert méér op dan subsidie alleen – want een verkeerd geplaatste lader of gemiste verzwaring kost je later een vermogen.

Stuur een bericht

Geen formulierfestijn. Geen powerpoints. Gewoon een goed telefoongesprek met iemand die weet waar hij het over heeft.

Over trucks, subsidies, laden of hoe je nú al stappen zet naar een slimmer wagenpark. Helder advies. Zonder gedoe. Maar met een vleugje Noord-Hollandse nuchterheid.

Bel of WhatsApp

Erik van der Eng