Zero-emission trucks: dit verwachten truckbouwers

Leestijd: 2 minuten

De transitie naar zero-emission wegtransport: een complexe puzzel

De transportsector staat voor grote veranderingen door strengere Europese regelgeving en maatschappelijke druk. Veel bedrijven zitten met vragen: welke technologie past het best, wat is het juiste investeringsmoment, en hoe wordt de bedrijfsvoering het minst verstoord?

Inzichten uit de frontlinie van truckontwikkeling

Deze analyse is gebaseerd op de “Cleanroom Talks 2024” van NOW GmbH. Fabrikanten delen hun strategieën richting 2030. Hoewel de focus op Duitsland ligt, zijn de trends ook relevant voor Nederland.

Wat verwachten truckbouwers?

Marktversnelling

  • 75% van de nieuwe zware trucks (N3, >12t) in Duitsland in 2030 is (low-)emissionvrij

Verdeling naar technologie

Technologie Verwacht aandeel in nieuwe registraties (2030)
Batterij-elektrisch (BETs) 48%
Waterstof (FCEV + H2-ICE) bijna 20%
Totaal zero-/low-emission ~75%

Batterij-elektrisch als spil in de strategie

  • Volwassen technologie, inzetbaar in lange- en kortere afstand
  • Standaardisatie Megawatt Charging System (MCS) versnelt adoptie
  • Groeiende efficiëntie, lagere kosten, langere levensduur

Waterstof als aanvullende technologie

  • H2-ICE komt mogelijk eerder dan FCEV
  • Groter marktaandeel dan verwacht in 2022
  • Belangrijk voor zware toepassingen en slechte netlocaties

Waarom diversificatie in aandrijftechniek?

  • EU erkent H2-ICE onder voorwaarden als zero-emission
  • Vertraging bij FCEVs door technische en infrastructurele uitdagingen
  • Fabrikanten spreiden risico’s en willen flexibel blijven

Batterijtechnologie: incrementele vooruitgang

  • +5% energiedichtheid per jaar
  • -10-15% kosten elke 3-4 jaar
  • Steeds hogere levensduur (nu al >1 mln km)
  • LFP als voordelige, veilige optie
  • Solid-state op lange termijn (na 2030)

MCS: sleutel voor lange afstand

  • Marktintroductie van MCS-trucks vanaf 2025
  • Laadtijden vergelijkbaar met diesel tanken
  • Maakt intensief gebruik van BETs haalbaar

Strategische tips voor transporteurs

  • Bekijk TCO en laadinfrastructuur, niet alleen aanschafprijs
  • Plan proactief, volg MCS en subsidieregelingen
  • Verken eigen laadinfrastructuur (depot)

Conclusie

De toekomst van zwaar transport is emissievrij. BETs domineren, met waterstof als waardevolle aanvulling. OEMs investeren zwaar en zien het als een massamarkt. Informatie, timing en strategische keuzes maken het verschil.

Veelgestelde vragen

Wat is de dominante technologie volgens OEMs? Batterij-elektrisch, met 48% marktaandeel in 2030.

Wat is de rol van waterstof? Aanvullend, met bijna 20% marktaandeel. H2-ICE wordt sneller verwacht dan FCEV.

Wanneer starten trucks met MCS-laden? Vanaf 2025 zijn de eerste voertuigen beschikbaar.

Wat verandert er technisch aan batterijen? Incrementele verbeteringen: +5% energiedichtheid/jaar, langere levensduur, lagere kosten.

Bron: NOW GmbH – Cleanroom Talks 2024

 

Inhoudsopgave

Lees meer...

De transitie naar zero-emission wegtransport gaat sneller dan velen denken. Volgens recente inzichten van truckfabrikanten wordt verwacht dat in 2030 al circa 75% van alle nieuwe zware vrachtwagens (N3, >12t) in Duitsland emissievrij of laag-emissie zal zijn. Deze trend zet zich ook in Nederland voort.
De transitie naar elektrische vrachtwagens biedt kansen op duurzaamheid en efficiëntie, maar brengt ook financiële uitdagingen met zich mee. Subsidies zijn onmisbaar, maar het subsidielandschap is complex. Deze gids helpt transportbedrijven door de wirwar van AanZET, EIA, MIA, SSEB, SPULA en SPRILA.
De betrouwbaarheid en schaalbaarheid van het laadplein bepaalt het succes van de overstap naar elektrisch transport. Een verkeerd ontworpen infrastructuur leidt tot hoge kosten, stilstand en frustratie. Het laadplein is geen kostenpost, maar het kloppend hart van de nieuwe operatie.
No Cure, no pay

Waarom kiezen voor ZET?

ZET helpt bij de verduurzaming van je wagenpark– we maken het ook écht voordelig.
Wij regelen alles van aanvraag tot beschikking

Klaar om te besparen?

Laat je investering in laadinfrastructuur renderen met hulp van ZET. Neem contact met ons op. Samen maken we je bedrijf klaar voor de toekomst van transport.
ZET kijkt verder dan alleen de subsidie...

Erik weet wat technisch kan. Mathijs wat financieel slim is. Die combinatie levert méér op dan subsidie alleen – want een verkeerd geplaatste lader of gemiste verzwaring kost je later een vermogen.

Stuur een bericht

Geen formulierfestijn. Geen powerpoints. Gewoon een goed telefoongesprek met iemand die weet waar hij het over heeft.

Over trucks, subsidies, laden of hoe je nú al stappen zet naar een slimmer wagenpark. Helder advies. Zonder gedoe. Maar met een vleugje Noord-Hollandse nuchterheid.

Bel of WhatsApp

Erik van der Eng