Zero Emission Zones 2025: wat betekent het voor jouw transportbedrijf?

Leestijd: 3 minuten

Vanaf 1 januari 2025 voeren verschillende Nederlandse gemeenten zogeheten Zero Emission Zones (ZE-zones) in voor stadslogistiek. In deze zones mogen alleen uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s rijden. Wat betekent dit concreet voor jouw wagenpark, leveringen en klanten? En hoe kun je je hierop voorbereiden?

Wat zijn Zero Emission Zones?

Zero Emission Zones zijn gebieden binnen gemeenten waarin vanaf 2025 alleen voertuigen zonder directe uitstoot (zoals CO2 of stikstof) zijn toegestaan. De maatregel is onderdeel van het Klimaatakkoord en bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren en de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen.

De ZE-zones gelden in eerste instantie alleen voor stadslogistiek (bestel- en vrachtauto’s), en de meeste grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag voeren deze zones in.

Wat betekent dit voor transportbedrijven?

Voor bedrijven met diesel- of benzinevoertuigen betekent dit: niet meer de stad in zonder boete. De enige voertuigen die welkom zijn:

  • Elektrische trucks en bestelbussen
  • Waterstofvoertuigen
  • Voertuigen met ontheffing (bijvoorbeeld door overgangsregelingen)

Gevolgen in de praktijk:

  • Ritten moeten elektrisch of via overslag buiten de zone
  • Tijdvensters kunnen veranderen door laadplanning
  • Leveringscontracten en afspraken met klanten kunnen onder druk komen te staan

Uitzonderingen en overgangsregelingen

Niet elk voertuig hoeft per 1 januari 2025 aan de regels te voldoen. Er zijn overgangsregelingen:

  • Euro 6-dieselvrachtwagens: mogen onder voorwaarden tot 2030 de zone in
  • Kleine ondernemers kunnen ontheffing aanvragen of krijgen uitstel
  • Retrofit (ombouw) naar elektrisch kan een alternatief zijn

Bekijk de regels per gemeente via opwegnaarzes.nl of de eigen gemeentelijke websites.

Wat moet je nú doen?

  1. Inventariseer je wagenpark – Welke voertuigen zijn ZE-ready?
  2. Analyseer je ritten – Hoeveel stadsritten zijn er per dag/week?
  3. Onderzoek subsidiemogelijkheden – Denk aan AanZET, SEBA, MIA/VAMIL
  4. Stel een transitieplan op – Welke voertuigen vervang je wanneer?
  5. Betrek je klanten – Informeer ze over leveringswijzigingen

Welke elektrische trucks zijn er beschikbaar?

Steeds meer modellen zijn leverbaar met voldoende actieradius voor stadslogistiek. Denk aan:

  • DAF XD Electric
  • Mercedes eActros
  • Volvo FE Electric

Deze trucks zijn ideaal voor stadsdistributie, hebben een actieradius tussen 200 en 300 km en kunnen vaak binnen een paar uur volledig laden.

Laadinfrastructuur op orde?

Elektrisch rijden kan niet zonder een goede laadstrategie. Denk aan:

  • Laadpunten op eigen terrein
  • Slim laden (load balancing)
  • Snelladers voor piekmomenten

Bekijk ook ons artikel over laden op eigen terrein.

Conclusie

Zero Emission Zones 2025 dwingen transportbedrijven om nú na te denken over elektrificatie. Door tijdig actie te ondernemen voorkom je logistieke problemen en grijp je kansen op gebied van duurzaamheid, klanttevredenheid en subsidie.

Wil je weten of jouw routes ZE-proof zijn? ZET helpt transportbedrijven met route-analyses, subsidieadvies en investeringsplannen. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

 

Inhoudsopgave

Lees meer...

De transportsector staat voor grote veranderingen door strengere Europese regelgeving en maatschappelijke druk. Veel bedrijven zitten met vragen: welke technologie
De transitie naar zero-emission wegtransport gaat sneller dan velen denken. Volgens recente inzichten van truckfabrikanten wordt verwacht dat in 2030
De transitie naar elektrische vrachtwagens biedt kansen op duurzaamheid en efficiëntie, maar brengt ook financiële uitdagingen met zich mee. Subsidies
No Cure, no pay

Waarom kiezen voor ZET?

ZET helpt bij de verduurzaming van je wagenpark– we maken het ook écht voordelig.
Wij regelen alles van aanvraag tot beschikking

Klaar om te besparen?

Laat je investering in laadinfrastructuur renderen met hulp van ZET. Neem contact met ons op. Samen maken we je bedrijf klaar voor de toekomst van transport.
ZET kijkt verder dan alleen de subsidie...

Erik weet wat technisch kan. Mathijs wat financieel slim is. Die combinatie levert méér op dan subsidie alleen – want een verkeerd geplaatste lader of gemiste verzwaring kost je later een vermogen.

Stuur een bericht

Geen formulierfestijn. Geen powerpoints. Gewoon een goed telefoongesprek met iemand die weet waar hij het over heeft.
Over trucks, subsidies, laden of hoe je nú al stappen zet naar een slimmer wagenpark. Helder advies. Zonder gedoe. Maar met een vleugje Noord-Hollandse nuchterheid.

Bel of WhatsApp

Erik van der Eng